Schilders op bezoek

Het cgso zit niet stil en blijft vernieuwen(d)! We creëerden een educatieve box en nieuwe methodieken om met groepen aan de slag te gaan rond menstruatiewelzijn.   

Een realisatie van vormingscentrum CGSO, met de steun van de Vrouwenraad en de huizenvandeMens.

In de box komen naast kennis rond menstruatie ook thema’s als menstruatieschaamte, -armoede, maatschappelijke vraagstukken en ecologische menstruatieproducten aan bod.

Doel van de box  

Jongeren informeren, sensibiliseren en de juiste kennis/ vaardigheden aanreiken om bewuste en geïnformeerde keuzes te kunnen maken.

Onze doelstellingen hierbij zijn:  

  • Inzichten verruimen: kennisoverdracht/-taal  

  • Gevoelens uitklaren  

  • Steun vinden: herkenning en erkenning  

  • Waarden en normen expliciteren  

  • Stilstaan bij het maatschappelijke en emotionele aspect van menstrueren. 

  • Vaardigheden verwerven: oefenen en experimenteren.  

inhoud van de box

In de box vind je zowel wegwerp- als duurzame menstruatieproducten, demonstratiemateriaal en een kwartetspel waarmee je direct met jongeren aan de slag kunt. 

Aan de hand van een kwartetspel maken de deelnemers op een laagdrempelige en speelse manier kennis met verschillende thema’s van menstruatie. Zoals gevoelens, mythes, vrouwelijke voortplantingsorganen en menstruatieproducten.

Een menstruatie cup is een zacht kegelvormig bekertje dat je kan inbrengen in de vagina. De cup vangt het menstruatiebloed op. Aan het uiteinde van de cup zit een klein staafje om de cup er gemakkelijk uit te halen.

Deze tampon wordt in de vagina gebracht en absorbeert het menstruatiebloed. In tegenstelling tot een wegwerptampon, is hij herbruikbaar. Een wasbare tampon is vaak uit katoen gemaakt waardoor je hem kan wassen en opnieuw gebruiken.

Een menstruatiedisc is een ronde schijf dat je in de vagina plaatst. Deze disc vangt het menstruatiebloed op. De menstruatiedisc in de box is een wegwerpdisc, eenmalig te gebruiken. Een herbruikbare menstruatiedisc bestaat ook.

De doseerspuit wordt gebruikt om de absorptie van de menstruatieproducten te demonstreren. Op die manier krijgen jongeren een realistisch beeld over de gemiddelde hoeveelheid bloed dat vrij komt en hoe deze wordt opgevangen door het menstruatieproduct.

Dit glaasje kan je gebruiken om de menstruatie cup te demonstreren. De menstruatie cup zal zich, net zoals aan het lichaam, aanpassen aan de wand van het bekertje. Op die manier komt de vloeistof bij het omdraaien van het bekertje mooi in de cup terecht. Zo wordt de angst, dat een menstruatie cup zal lekken, gereduceerd bij jongeren.

De natuurlijke menstruatiespons is afkomstig uit de Middellandse Zee en is herbruikbaar, wasbaar en biologisch. De spons wordt in de vagina geplaatst en vangt het menstruatiebloed op, net zoals bij een tampon.

De werking van deze menstruatiespons is vergelijkbaar met het gebruik van een tampon. De spons wordt in de vagina geplaatst en vangt het menstruatie-bloed op. Na gebruik wordt de spons weggegooid.

Je kan menstruatieonderbroeken dragen tijdens je maandstonden. Deze onderbroeken absorberen het menstruatiebloed, maar ook witverlies of urine. Je hoeft hierbij dus geen inlegkruisje of maandverband meer te dragen. Je kunt ze wassen en daarna hergebruiken.

In dit zakje zitten twee compartimenten waarbij je de verse, droge menstruatieproducten kan onderscheiden van de gebruikte menstruatieproducten (denk aan een wasbaar maandverband of tampon). Dit zorgt ervoor dat je het materiaal hygiënisch kan opbrengen tot je in de mogelijkheid bent deze te wassen (met de hand of in de wasmachine).

De onderbroek kan worden gebruikt om het gebruik van een maandverband te demonsteren.

Een maandverband is een strook verband dat je in je onderbroek legt tijdens de menstruatie om het bloed op te vangen. Aan de zijkant van het maandververband zitten vaak twee klepjes die je rondom je onderbroek kan doen. Op deze manier zal het maandverband op zijn plaats blijven. Je hebt zowel wegwerp maandverbanden als maandverbanden die je kan wassen en hergebruiken.

Daarnaast heb je met de code, die je kan vinden in de box, toegang tot onze digitale leeromgeving, waar je concreet lesmateriaal kan terugvinden. Neem alvast eens een kijkje. 

Wat mag je verwachten?

Methodieken die:

  • het mogelijk maken om in gesprek te gaan over menstruatiearmoede en -schaamte  

  • uitdagen om na te denken over kostprijs en betaalbaarheid van menstruatieproducten (i.f.v. menstruatiearmoede)  

  • taboes doorbreken a.d.h.v. diverse ervaringen rond menstruatie   

  • actuele thema’s rond menstruatiearmoede en -schaamte bespreekbaar maken d.m.v. krantenartikelen   

  • audiovisueel materiaal aanbieden met verwerkingsvragen 

  • Concrete tips and tricks   

We onderscheiden vier thema’s

Hieronder vind je meer informatie over elk thema.

1.

Biologische aspecten 

Biologische kennis kan gezien worden als de basiskennis over menstruatie. Zo is het noodzakelijk om te weten wat menstruatie is en hoe de menstruatiecyclus verloopt vooraleer je verder kan ingaan op het praktische, gevoelsmatige en sociaal-culturele aspect van menstruatie.  

    • Anatomie  

    • Wat is menstruatie?  

    • Verloop menstruatiecyclus 

    • Cyclusgerelateerde klachten 

    • Wat is menstruatiebloed en hoeveel bloed verlies je?   

    • ... 

2.

Praktische aspecten  

Om een beter inzicht te krijgen in het praktische aspect van menstruatie, is het belangrijk om kennis te hebben van het biologische aspect ervan. 

Bijvoorbeeld om het gebruik van verschillende menstruatieproducten beter te begrijpen, is het belangrijk te weten wat menstruatie is, hoe de menstruatiecyclus verloopt en hoeveel bloed je gemiddeld verliest. Met deze kennis kan je beter voorstellen hoeveel bloed de verschillende producten kunnen opnemen.   

    • Assortiment menstruatieproducten 

    • Gebruik verschillende menstruatieproducten 

    • Hoe kies je een passend product 

    • Hoe je jouw menstruatiecyclus kan bijhouden en opvolgen 

    • Bij wie je terecht kan voor cyclusgerelateerde klachten  

    • ... 

Gevoelsmatige aspecten 

3.

Om zich goed te kunnen inleven in verschillende situaties, passend advies te kunnen geven en een mening te kunnen vormen, is het belangrijk dat de leerlingen reeds voorkennis hebben over menstruatie, de menstruatiecyclus en de verschillende menstruatieproducten. 

Neem bijvoorbeeld wanneer de leerlingen worden uitgedaagd advies te geven over de menstruatiecup is het belangrijk dat ze begrijpen hoe dit product werkt. Dit wil niet zeggen dat ze dit product reeds moeten gebruikt hebben. 

    • Hoe kan je jou voelen? 

    • Welke invloed hebben hormonen op jouw gemoedstoestand?  

    • Hoe was jouw eerste menstruatie?  

    • Hoe ga je in gesprek over menstruatie?  

    • Hoe geef je advies aan vrienden en familie?  

    • ... 

4.

Sociaal-culturele aspect

Ook bij het sociaal-culturele aspect van menstruatie is biologische en praktische kennis vereist.  

Binnen de methodieken die onder dit thema vallen, worden verschillende onderwerpen besproken zoals: de eerste menstruatie, cyclusgerelateerde klachten, menstruatie-armoede en schaamte, menstruatieverlof, wat als mannen zouden menstrueren, etc.  

Voor leerlingen met veel kennis over menstruatie biedt deze methodieken de kans om dieper in te gaan op de sociaal-culturele aspecten. Voor leerlingen met minder voorkennis is het een goede manier om kennis te maken met deze verschillende sociaal-culturele thema's.   

    • Menstruatiearmoede- en schaamte  

    • Misvattingen en mythes  

    • Vieren van de eerste menstruatie 

    • De manier waarop menstruatie in de media komt  

    • Culturele percepties  

    • Het gebrek aan onderzoek en kennis over menstruatie 

    • .... 

In deze tabel vind je een overzicht van onze methodieken, waarin wordt aangegeven onder welke thema('s) ze vallen en of voorkennis vereist is.